Thursday, July 11, 2013

Golongan Belia Jauhi Gengsterisme



Gengsterisme atau kumpulan kongsi gelap ialah sebuah kumpulan yang terdiri dari lima orang hinga lebih dan boleh mencapai kepada berpuluh-puluh orang. Kumpulan seperti ini bukanlah didaftar secara rasmi kerana aktiviti kumpulan ini adalah pelbagai. Dengan kemajuan yang dicapai pada hari ini penularan masalah gengsterisme semakin berleluasa,namun pihak Polis Diraja Malaysia masih memberi jaminan bahawa gengsterisme berada pada tahap terkawal di negara ini.

Masalah gengsterisme di Malaysia masih berada pada tahap yang tidak membimbangkan. Ini kerana anasir ini tidak lah terlalu serius dan PDRM sering mengawal keadaan setiap tempat yang dikatakan wujud kumpulan gengsterisme ini. Kewujudan kumpulan ini masih berlaku tetapi tidak terlalu berleluasa sehingga menakutkan orang lain untuk menjalankan aktiviti harian di luar. Kumpulan ini terdiri dari kaum India, Cina dan Melayu. Mereka ini menjadi pelindung kepada pertubuhan badan kebajikan dan bukan kerajaan di sesuatu kawasan dan juga pelindung kepada seseorang dengan dikenakan bayaran yang setimpal. aktiviti orang lain.

Kumpulan yang tida berdaftar ini bertujuan menarik lebih ramai belia untuk bersama-sama mereka melakukan aktiviti yang telah mereka rancangkan. Untuk menarik minat belia-belia, mereka merancang aktiviti yang boleh menarik golongan belia. Aktiviti mereka tidaklah ketara dan menjurus kepada keganasan yang selalu diwar-warkan oleh gengsterisme seperti menyanyi di khalayak ramai,menjadi penajga parking secara haram dan sebagainya.

Contoh kumpulan yang masih aktif dan dalam pemantauan polis ialah baru-baru ini seperti di Tapah dan Manjung, Perak. Polis dapat menumpaskan kumpulan ini apabila mereka sedang leka mengadakan program angkat sumpah ahli baru di kawasan kebun kelapa sawit. Apabila ditanya salah seorang mangsa ahli baru kumpulan itu, dia berkata diajak oleh kawan yang telah lama menyertaio kumpulan itu dengan mengatakan ini adalah kumpulan yang sering melakukan kebajikan terhadap masyarakat. Walaubagaimanapun, dia juga terkejut kerana aktiviti yang dikatakan itu adalah berbeza dari yang dikhabarkan.

Ingin memesan kepada belia di luar sana suapay selidik terlebih dahulu sekiranya ada rakan-rakan yang mengajak untuk menyertai satu pertubuhan dan kumpulan. Ini kerana sekiranya mereka telah mengangkat sumpah dan terjebak dengan kumpulan ini, mereka akan susah untuk keluar semula. Mereka akan dikawal oleh ahli-ahli lama ke mana sahaja mereka pergi. Pergerakan mereka juga terbatas kerana mereka harus melakukan sesuatu atas arahan ketua. Jika mereka engkar, ahli ini akan menerima padah yang mungkin boleh mendatangkan kecederaan.



Fokus kumpulan ini adalah golongan remaja dan taraf pendidikan rendah, mempunyai masalah keluarga, berlaku salah faham dalam keluarga dan kebanyakan mereka yang terlibat ini adalah dari kaum India remaja yang berasal dari estet-estet. Masalah taraf pendidikan menyebabkan mereka susah untuk mencari mata wang pencarian dan dengan cara pujukan dari kumpulan gengsterisme ini, mereka diberi janji wang yang lumayan. Kerana itu belia-belia ini tidak berfikir panjang dan terus menerima ajakan untuk menyertai kumpulan gengsterisme.

Belia yang menyertai gengsterisme ini adalah bersifat ingin tahu. Disebabkan taraf pendidikan yang rendah dan mudah dipengaruhi. Kumpulan sasaran adalah belia kerana mereka mudah diberi habuan dan apabila mereka menyertai kumpulan gengsterisme ini, mereka seperti diiktiraf dan rasa diri mereka berkuasa. Mereka juga harus merekrut remaja lain untuk menjadikan lagi ahli semakin banyak dan jika tidak, mereka akan didenda dengan pelbagai cara sehingga ada yang mengancam nyawa.

Seperti yang dijelaskan diatas, sekiranya belia-belia sudah terjebak dengan kumpulan ini, keluarga mereka akan diancam jika mereka hendak keluar dari kumpulan gengsterisme. Kumpulan gengsterisme ini selalunya dikaitkan dengan jenayah kekerasan seperti bergaduh, ugut, membunuh dan sebagainya. Mereka ini jika ditangkap boleh membawa hukuman tiga tahun penjara dan ke atas serta denda antara 10 ribu hingga 15 ribu.
Belia-belia harus menjauhi kumpulan ini dan betapa pentingnya institusi keluarga agar belia-belia tidak terjebak. Sekolah juga memainkan peranan yang penting dalam mendidik remaja-remaja ini dan di luar sekolah, ibu bapa harus mengambil berat ke mana sahaja anak-anak mereka pergi. Sehingga kini gengsterisme masih boleh dikawal dan cubalah jauhi dari menyertai kumpulan ini.

rujukan - suarajenerasibaru.com
by - admin SJ

No comments:

Post a Comment