Friday, July 12, 2013

Rumah Transit Untuk Pengantin Baru


Kerajaan memperkenalkan program rumah transit untuk pasangan muda baru berkahwin berpendapatan kurang RM3,000 sebulan sementara mereka mampu memiliki rumah sendiri.

Program dijadual dilaksanakan tahun depan dengan sewa rumah transit serendah RM124 sebulan untuk dua tahun, menggunakan rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR). Selain pendapatan isi rumah kurang RM3,000 sebulan, ia terhad kepada mereka yang berusia kurang 30 tahun. Fasa awal projek akan dilaksanakan di ibu negara sebelum diluaskan dibandar-bandar besar seluruh negara.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan, berkata program itu bertujuan mengurangkan beban pasangan berpendapatan rendah yang baru berkahwin memulakan kehidupan dan memiliki rumah sendiri.

"Kerajaan memperuntukan 10 peratus daripada jumlah rumah PPR sedia ada yang belum didiami sebagai projek perintis," kata beliau di lobi parlimen, semalam.

Abdul Rahman mengumumkan program perumahan transit itu ketika menggulung perbahasan menjujung kasih titah Yang di-Pertua Agong, Tuanku Abdul Halim Mua'dzam Shah pada sidang Dewan Rakyat.

Beliau berkata, kementerian akan mendapatkan kebenaran menjadikan keseluruhan PPR San Peng di Jalan San Peng di sini sebagai fasa pertama projek berkenaan.

"ideanya ialah menghimnpunkan peserta yang layak di satu tempat supaya mereka dapat bergaul dan berinteraksi. Jika berjaya (memperoleh kebenaran), penghuni sedia ada akan dipindahkan ke penempatan yang lain." katanya.


Abdul Rahman berkata, setiap pasangan perlu berusia 30 tahun ke bawah dengan pendapatan kurang RM3,000 sebulan.

"Tempoh dua tahun dilihat sebagai masa munasabah untuk pasangan baru bersedia daripada aspek kewangan. Selepas dua tahun, mereka perlu keluar dari rumah itu kerana ia hanya langkah awal membantu mereka memulakan kehidupan berkeluarga. sebab itulah kita namakan ia rumah transit." katanya lagi.



Terdahulu pada sesi penggulungan, Abdul Rahman yang juga Ahli Parlimen Kota Belud berkata, Kemeterian bercadang mengadakan perbincangan dengan Kementerian Wilayah Persekutuan untuk mengambil alih beberapa bangunan PPR yang siap di bina supaya bangunan itu secara khusus disediakan untuk konsep baru berkenaan.


rujukan - berita harian 12|7|13
by - admin SJ

No comments:

Post a Comment